Z życia SEiR Policyjnych w Kaliszu

XXVII OGÓLNOPOLSKI RAJD GÓRSKI SŁUŻB MUNDUROWYCH RESORTU SPRAW WEWNĘTRZNYCH „SZKLARSKA PORĘBA 2019”

Już po raz dwudziesty siódmy w dniach 24/28 września 2019 roku, odbył się Ogólnopolski Rajd Górski Służb Mundurowych Resortu Spraw Wewnętrznych organizowany przez Komisję Turystyki w resorcie spraw wewnętrznych i Oddział PTTK w Ostrowie Wlkp. Tym razem baza rajdu znajdowała się w Szklarskiej Porębie a do marszu zostały wyznaczone szlaki w Górach Izerskich i Karkonoszach.

Jak w latach poprzednich wśród uczestników nie zabrakło piechurów z koła PTTK „Z Buta” przy Stowarzyszeniu Emerytów i Rencistów Policyjnych w Kaliszu – Adam Wojcieszak, Henryk Kubik, Małgorzata Poczekała, Karol Jerczak, Dariusz Stępniak, Krzysztof Głuszczak, Arkadiusz Sobczak, Marcin Orzechowski, Arkadiusz Marszał i Szymon Jerczak.

Zanim jednak na dobre rozpoczął się rajd postanowiliśmy wyjechać wcześniej i zwiedzić Park Krajobrazowy Doliny Bobru. Pierwszy dzień przeznaczyliśmy na przepiękne malownicze miasteczko Lwówek Śląski wraz ze Szwajcarką Lwówecką. Pierwszy dzień zakończyliśmy w także malowniczym miasteczku Wleń gdzie zwiedziliśmy i wysłuchaliśmy historii o zamku Lenno Wleń.

Następny dzień to Zapora Wodna w Pilchowicach na rzece Bóbr, wybudowana w latach 1904-1912, druga co do wysokości (po Solinie) w Polsce. Następny postój to wieś Siedlęcin założona na przełomie XIII i XIV wieku z wieżą książęcą, której budowę rozpoczęto najprawdopodobniej w 1314 roku. Pokonaliśmy też metalowy zabytkowy most na Bobrze i dotarliśmy do Schroniska PTTK Perła Zachodu i dalej przez Jelenią Górę już do bazy rajdu w Szklarskiej Porębie.

Kolejny dzień przeznaczyliśmy już na wyjście w Góry Izerskie (mieliśmy zaplanowany wyjazd koleją izerską do Jakuszych i spacer 20 km do schroniska Orle i Chaty Górzystów na najsmaczniejsze naleśniki jakie jadłem do tej pory, ale okazało się, że trafiliśmy na remont torów i pozostał nam autobus co trochę skomplikowało nam dzień w kwestii powrotu). Humory nam dopisywały więc po dojechaniu na Polanę Jakuszycką ruszyliśmy z buta do Schroniska Orle i dalej szlakami Gór Izerskich wróciliśmy do Szklarskiej Poręby. Po drodze jednak nie tylko podziwialiśmy Góry Izerskie ale też udało nam się nazbierać trochę grzybów rosnących przy drodze (grzyby zostały przekazane na kuchnię i mieliśmy na śniadanie makaron w sosie grzybowym).

I wieczorem 24 września 2019 roku rozpoczął się oficjalnie Rajd Górski Służb Mundurowych, w którym jak się okazało brało udział ponad 400 osób (reprezentujący służby mundurowe Resortu Spraw Wewnętrznych, Wojsko Polskie, organizacje związkowe, PTTK, a także resortowi emeryci i renciści), z których zostało utworzonych ponad 30 drużyn biorących udział w rywalizacji na trasach wyznaczonych przez organizatorów.

Pierwszy dzień rajdowy – środa - to trudna choć przepiękna trasa na najwyższy szczyt Gór Izerskich czyli Wysoką Kopę (1126 m n.p.m. – zaliczany do Korony Gór Polskich). I jak to bywa w górach tym razem widoków nie mieliśmy szczyt pokryły chmury. Do przejścia było 21 kilometrów.

Drugi dzień rajdowy – czwartek - to w miarę krótka trasa bo 12,5 kilometrów wiodąca w części ulicami Szklarskiej Poręby Górnej i Dolnej do Zakrętu Śmierci i powrót do Szklarskiej Poręby Górnej. Na trasie sprawdzanie proporca klubowego oraz kontrola apteczki. Po powrocie do bazy konkursy: strzelanie z broni pneumatycznej krótkiej i długiej, rzutu lotkami i woreczkami z grochem, wiedzy o terenie, a po obiedzie konkurs piosenki rajdowej oraz sprawdzanie legitymacji PTTK i książeczek GOT.

Trzeci dzień rajdowy – piątek – to połączenie tras Gór Izerskich i Karkonoszy – ze Szklarskiej Poręby do Polany Jakuszyce, dalej do Schroniska na Hali Szrenickiej i przez Wodospad Kamieńczyka powrót do Szklarskiej Poręby. W tym dniu prócz chmur mieliśmy także deszczyk i do przejścia 23 kilometry.

W sobotę dokonano podsumowania wyników i okazało się, że:

I miejsce zdobyła drużyna „TRAMP” z ZT NSZZ Policjantów w Pułtusku;

II miejsce zdobyła drużyna „DE-PTAKI” z Oddziału PTTK w Gdańsku;

III miejsce zdobyła drużyna „GRYFICI” z Koła PTTK przy PSG w Szczecinie.

Drużyna Koła PTTK „Z Buta” przy Stowarzyszeniu Emerytów i Rencistów Policyjnych w Kaliszu w końcowej klasyfikacji zajęła dwunaste miejsce otrzymując okazały puchar Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów województwa dolnośląskiego .

Na ceremonii zakończenia także puchar ufundowany przez Zarząd Koła Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów Policyjnych w Kaliszu trafił w ręce jednej z drużyn uczestniczących w rajdzie a wręczenia dokonał kolegę Henryk Kubik.